Компании

"Фесто производство": Със сензори за бъдещето

Обяснението за високия скок на българското дружество е в глобалната тенденция за автоматизация, дигитализиране, електроника и роботика, характерна за целия свят и особено за Азия, казва мениджърът на компанията Георги Атанасов

За да отговори на търсенето, през 2017 компанията е преминала на трисменен режим на работа от 5 и дори 7 дни в седмицата

За последните седем години в компанията са направени инвестиции за 70 млн. лева, планът за 2018-2019 е за още 30 млн. лв.

от Мара Георгиева, , 11295 прочитания

.

Инфографика


Удвоено производство за три години, а за четири – два пъти повече заети. Това е едрата визитка на софийската фабрика на германския концерн Festo. По-подробната е 930 заети, среднодневно по 18 000 сензора, 13 600 кабела, 9000 вентилни модула... Зад числата стоят приходи от 135 млн. лв. за 2017, което е над 40% повече от предходната година, и печалба от 17 млн. лв. План за тази година за увеличение на оборота с още 1/4. И за още едно близко удвояване на производството през нов завод.


Щастието на това предприятие е, че е в сектор електроника. А роботизиращият се свят търси все повече продуктите на софийското дружество.


В света на дигиталния бум


Реклама

Управителят на компанията инж. Георги Атанасов обяснява, че "Фесто производство" продава единствено на компанията майка. "Цените са обект на контрол от централата, затова ръстът в продажби не е критерий, по който се сравняваме с другите дъщерни дружества в групата. През 2017 сме произвели количества продукция за 61 млн. евро по вътрешна себестойност, което е ръст от 44.4% спрямо предходната година. През 2016 растежът беше над 10%, а за 2018 очакваме да произведем изделия за над 75 млн. евро и да отбележим до 25% ръст по този показател", коментира Георги Атанасов.


Обяснението за високия скок във финансовите показатели на българското дружество е в глобалната тенденция за автоматизация, дигитализиране, електроника и роботика, характерна за целия свят и особено за Азия, казва Георги Атанасов. И уточнява: "Festo е основен доставчик на компоненти за автоматизация, обслужва над 300 хил. клиента и като концерн печели от този бум. А ние като водещ завод за сензори и електроника в групата печелим буквално двойно и тройно от този ръст, тъй като продуктите, които произвеждаме, достигат до всичките тези 300 хиляди клиента."


В основата на възходящите резултати тук са серийните изделия, на които се дължи над 50% от ръста. "Самите ние инвестираме в напълно автоматизирани линии, които ще бъдат налични през 2019 г. и в които управляващите компоненти са произведени от нас, в нашата компания", уточнява инж. Атанасов.


Останалите 50% почти поравно са резултат от предлагането на нови изделия (които са разработени от българския екип) и от прехвърлени за производство в София съществуващи продукти от други заводи на концерна или от външни партньори, обясни още Георги Атанасов. Той прогнозира, че постепенното увеличаване на дела на собствено производство в номенклатурата на концерна ще продължи. За засилването на тази тенденция спомага и българският екип.


Изобрети си сам


Вече повече от 10 години във "Фесто производство" има специално звено за развойна дейност. 28-те инженери в него са ангажирани с разработване на изделия, които стават част от продуктите на българския завод. "Годишно приключваме около 10-15 от над 25 активни нови проекта, свързани с едно до няколко десетки нови изделия, които влизат в производство. Почти една четвърт от миналогодишния ни ръст е свързан с иновативните продукти", уточнява Георги Атанасов.


За нововъведения, научноизследователска и развойна дейност в концерна Festo годишно се отделят над 7% от приходите, които за 2017 надхвърлят 3 млрд. евро. "В нашата фирма процентът е подобен, като в бъдеще ще бъде увеличен, защото българското звено ще поеме функции за създаване, изследване и изпитване на продукти, които ще се произвеждат и в други заводи на групата, както и от външни партньори", обясни Георги Атанасов. А това означава увеличение и на заетите, и на ресурсите.


30 години в София


Началото на Festo в България е през 1987 г. - тогава е основана "Фесто машинекс", смесено дружество на германския концерн с български държавни предприятия. През 1990 г. към смесеното дружество се присъединява държавната "Пневмоавтоматика", с което започва производствената дейност на Festo в България. Три години по-късно германският концерн става едноличен собственик на "Фесто България", а през 1997 г. в София започва производството на сензори. Днес "Фесто производство" е водещият завод за сензори в групата.


През 2000 г. българското дружество се разделя на две – за производство и за търговска дейност. А след две години компанията се мести в нова сграда с обща площ 9400 кв.м. През 2006 създава отдел за инструментално производство в Смолян. Заетите в него са 65, които работят в помещение под наем от над 2000 кв. метра.


В периода 2014-2015 компанията добавя нови 8700 кв.м производствени и логистични площи. Инвестицията в новата сграда надхвърля 16 млн. лева. Сега "Фесто производство" разполага с приблизително 20 хил. кв. метра разгъната застроена площ, като три четвърти от нея е за производствени мощности, а останалото - за логистика и административни функции. Това обаче няма да е последното разрастване на завода.


"През 2015 приключихме разширението с идеята, че ще имаме площи за поне 10 години напред. Но за три години ние постигнахме удвояване на производството и вече изчерпваме наличните площи. Още тази година ще се наложи да търсим офиси под наем за инженерните и развойни дейности. Затова идеята е по-нататъшното разширение на завода да бъде значително по-голямо, за да осигури достатъчно възможности за работа за по-дълъг период от време", обясни инж. Атанасов.


Следващото удвояване


За последните седем години във "Фесто производство" са направени инвестиции за 70 млн. лева. "Всяка година инвестираме над 10 млн. лв. в модернизация, в нови продукти, в сгради. Целта е да си осигурим необходимия капацитет на работа. Смея да си призная, че голяма част от невероятния ръст от миналата година не беше предвиден. Той беше следствие на добрия шанс за концерна и голямото търсене, което трябваше да догонваме като капацитет. Трябваше спешно да инвестираме, за да произведем количества, които не бяха планирани дългосрочно, а се появиха в последния момент като потребности", коментира Георги Атанасов. За да успее да отговори на търсенето, българската компания преминала на трисменен режим на работа пет дни в седмицата, които в отделни звена по-късно станали седем.


"Инвестициите за 2018-2019 г., които можем да направим на съществуващата територия в съществуващите ни площи, са около 30 млн. лева. След това трябва да строим нова производствена сграда", обяви инж. Атанасов.


Бъдещото разширение на завода ще започне през 2020-2021 г. Крайната цел е поредно удвояване на количествата произведена продукция.

.

Илюстрация

К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK