Компании

"Булпрос": Бурен растеж и през немски покупки

Изпълнителният директор на "Булпрос" Ивайло Славов иска компанията му да бъде най-голямата технологична фирма в страната в близкото бъдеще

За осем години "Булпрос" се превърна в най-голямата технологична компания с български собственици

от Йоан Запрянов, , 10836 прочитания

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
1200 служители в


17 офиса в


7 държави


60 млн. лв. приходи за 2017 г.


83% увеличение спрямо 2016 г.

.

Инфографика

.

Инфографика

След придобиването на германската компания за киберсигурност GBS за 11 млн. евро фокусът се мести и към САЩ.

Онагледени, първите осем години на "Булпрос" приличат на излитане на самолет. При всички показатели – ръст на приходите, брой на клиентите, брой на офисите. Шестата по големина технологична компания в страната всъщност е най-голямата българска фирма в сектора. Защото, както изпълнителният директор Ивайло Славов отбелязва, пред тях стоят само българските дружества на световните гиганти Paysafe, Progress, VMware, SAP и Visteon, но нито една от тях не е компания, създадена в България и управлявана от тук. А "Булпрос" е.


Младото дружество, основано през 2010 г., започва съществуването си от една зала. "Ние бяхме шестима души с шест компютъра, които успяха да направят компания. Създадохме я аз, Петър Душанов, Светослав Спасов, Деница Михова, Николай Живанкин и Йордан Гинев. Всички те все още са в дружеството", разказва Славов. И тогава, и сега идеята е една и съща – шестимата да създадат компания, която да покрива всички технологични нужди на своите клиенти - анализ на големи данни, киберсигурност, облачни услуги, аутсорсинг и разнообразни софтуерни решения. "Главната разлика между тогава и сега е между 5 и 1200 души, между една зала и 17 офиса в 7 държави." В момента "Булпрос" има поделения в България, Германия, САЩ, Полша, Сърбия, Великобритания и Канада. Консолидираните приходи на компанията за 2017 г. са малко над 60 млн. лв., или увеличение с 83% спрямо 2016 г.


Първите години


Реклама

Славов определя първите няколко години на компанията като "интересни". Въпреки че екипът зад компанията има голям опит от предишна работа за софтуерни компании, "Булпрос" все пак трябва да докаже на пазара както себе си, така и бизнес модела, по който работи. Фирмата създава стабилна основа от клиенти и референции, които впоследствие помагат за бързия начален растеж. "От тази гледна точка беше предизвикателно време, защото когато създаваш референции, за да растеш, не можеш да печелиш особено много. Затова трябваше от време на време да го караме на мускули", разказва Славов.


По това време създателите на "Булпрос" вече имат опит в корпоративния свят, а с него и много контакти и познати. Някои от тях се превръщат в клиенти, като първите големи такива са компании като Evonik и PwC. По-късно "Булпрос" започва да работи индиректно и с Microsoft, Unisys и Cisco. На практика фирмата има големи клиенти още от най-ранните си години. "Опитът ни идваше от корпоративния сектор и беше логично да се насочим първо натам. Ние знаехме нуждите на индустрията и как да ги задоволим", казва Славов.


"Булпрос" се развива на особено бързи обороти още от самото начало. Причините са няколко, като основната за Славов е лоялността на ръководството на компанията. "Повечето хора във фирмата успяха да развият себе си, като косвено продължават да развиват и всички останали", казва той. Друг фактор са правилното бизнес решение, което фирмата взима - да се насочи директно към големите клиенти. "Когато направиш един бизнес план, не е задължително той да бъде осъществен. Все пак при стартъпите девет от десет не осъществяват бизнес модела си, значи явно сме имали правилния бизнес модел."


Компанията уцелва и правилното време, защото се появява в момент, в който технологиите навлизат във всички бизнеси и дигиталната трансформация дава голямо поле за изява на IT фирмите. Славов казва, че ако имаш компетенцията и възможностите, пазарът е твой, защото всички сектори са в процес на дигитална трансформация.

През 2015 и 2016 г. в компанията дялове придобиват два фонда - BlackPeak Capital и NEVEQ II


Глобалният растеж


Първоначално "Булпрос" се разраства изцяло с личните средства на основателите на компанията. Почти от старта тя се развива извън България. Първият пазар, Германия, е атакуван от самото начало. "В момента имаме 7 офиса само в Германия, които като цяло са фокусирани върху немските клиенти", казва Славов. Днес 65% от бизнеса на "Булпрос" е в Германия.


По-големите инвеститори влизат в "Булпрос" сравнително късно. През октомври 2015 г. фондът BlackPeak Capital и частен германски инвеститор влизат с 13% дял срещу 2 млн. евро. Няколко месеца по-късно, през февруари 2016 г., в компанията дял придобива и фонда NEVEQ II с инвестиция от 1.5 млн. евро, срещу която получава дял от 7% от акциите на компанията. В момента основните акционери в "Булпрос" са шестимата основатели на фирмата - чрез дружеството "Булпрос инвестмънт" и еднолични инвестиции. Втори по големина акционер е фондът BlackPeak, следван от "Велтра", която се държи изцяло от френския гражданин Грегоар Тублон. Дял има и NEVEQ и други по-дребни инвеститори (виж графиката).


Според Славов дори и при влизането на инвеститорите компанията не е имала нужда от средствата от фондовете. Те са били необходими само за да подпомагат бързия растеж на фирмата. "Няма как да растеш само от приходите, които взимаш от клиентите", казва той. "Огромният растеж идва, когато се занимаваш с големи задачи. Ако нямаш такива, няма как да стигнеш до интересните проекти."


По времето на влизането на фондовете в дружеството "Булпрос" получава и международно признание за бързото си развитие. През 2015 г. компанията е класирана на 12-о място в Deloitte Fast 50 като една от най-бързо растящите IT компании в Централна и Източна Европа. Година по-късно отново е част от подреждането, този път на 24 позиция, а след това е класирана и в топ 200 на най-бързо развиващите се компании в Европа, Близкия изток и Африка, отново в класация на Deloitte.


От другата страна на сделките


Рядко се случва българска компания да купува немско дружество, но точно това прави "Булпрос". Първо фирмата придобива миноритарен дял в германската Innotec в края на 2015 г. Година по-късно увеличава дела си, а през декември 2016 г. "Булпрос" придобива и германската компания за киберсигурност Group Business Software (GBS) срещу 11 млн. евро. Сделката отваря много възможности за развитие на "Булпрос" - не само в Германия, но и в Канада и САЩ, където работят дъщерните дружества на GBS.


"И адвокатите, които ни консултираха, бяха учудени, че българска компания придобива германска, а те са една от водещите немски кантори", казва Славов. "Ние играем на глобалния пазар, а там е важно да си компетентен. Така стигнахме до решението да купуваме само компании, които познаваме." Всъщност GBS е клиент на "Булпрос" преди закупуването.


Придобиването на GBS е основна причина за добрата 2017 г. на "Булпрос". Голяма част от последните месеци преминават в успешното интегриране на фирмата и новите клиенти, които идват с нея.


Сега фокусът на фирмата ще бъде насочен към разрастване на бизнеса в САЩ, където "Булпрос" вече има два офиса. Заради GBS, чиито дъщерни компании работят основно на този пазар, Славов казва, че "Булпрос" ще има възможност да представи портфолиото си на много повече клиенти на този пазар. Начинът на правене на бизнес в САЩ обаче е различен и Славов казва, че следващите две години ще бъдат посветени на това фирмата да се разраства там. "Не може да си мислиш, че като знаеш как се прави бизнес в Германия, ще отидеш и ще бъдеш успешен в САЩ. Много е важно да имаш глобално мислене, но локален подход за всеки пазар", казва той.


Очакванията на Славов са оптимистични. За него работата днес е също толкова интензивна, колкото и преди осем години, когато "Булпрос" започва да работи. "Има нови предизвикателства, които не оставят място за почивка", казва той. Прогнозите са, че и през следващите години фирмата ще продължи с бързия си растеж, макар темпото постепенно да намалява, защото базата вече не е ниска. "По-консервативните очаквания са за ръст от над 20% в следващите години", казва той.


По-добре ще е да сме първи


От създаването й насам "Булпрос" е преминала през общо четири преструктурирания на компанията по отношение на портфолиото от услуги. В началото тя започва с предлагането на повече видове услуги, за да види къде може да се насочи. След първите две години се преструктурира, като се фокусира върху по-тесен набор от софтуерни решения. "Вследствие на това дойде големият растеж, заради който се наложи отново да адаптираме портфолиото", казва Славов. "Това беше третата стъпка в развитието ни. Започнахме с предлагане на умения, минахме през компетенции и сега вече сме на предлагане на решения в областта на дигиталната трансформация."


На въпроса дали си е представял, че след осем години фирмата, управлявана от него, ще е шестата най-голяма технологична компания в България, Славов отговаря кратко: "Да, разбира се, но ще е по-хубаво да сме първата."

Ивайло Славов, съосновател на "Булпрос":


Индустрията е здрава и ще вървим нагоре


Винаги ли сте на едно мнение с екипа си?
Не, за щастие. Иначе щяхме да поемаме много повече рискове. В момента имаме добър микс от икономисти и инженери в екипа си, така получаваме различни гледни точки. За щастие повечето хора имат глобално мислене.


Какви проблеми очаквате да срещнете през следващите три години?
Колкото е по-голяма една компания, от толкова повече страни може да изникне предизвикателство. Истината е, че едни от основните неща са ангажираността на служителите и фирмената култура. В момента индустрията изглежда здрава и освен ако не се появят някакви непредвидени обстоятелства като протекционистки политики, вярвам, че ще вървим само нагоре.


Колко разчитате на български клиенти?
Не останаха много големи български компании. Въпреки това имаме работа с доста банки, застрахователни дружества, като делът на бизнеса ни с тях не е малък. Другите ни клиенти в България са международни компании като VMware, които имат присъствие тук.

.

Илюстрация

К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
3 коментара
  1. arcanum 1
    • - -1
    • + +6
    Неутрално

    Те са аутсорсинг фирма. За технологична компания трудно може да се говори.

    Нередност?
  2. aslkflasfka 2
    • - -1
    • + +1
    Неутрално

    Браво! Стискам палци! Дано не се продадат на някоя мулти-супер-мегаефективна компания, която да изгони половината им служители като Телерик.

    Нередност?
  3. reduta 3
    Разстроено

    Те и в Африка търговците на роби са били най-богати и успешни :-(

    Нередност?
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK