Компании

ПРАКТИ-чески растеж

Съсобственикът на "Видеолукс холдинг" Божидар Колев и търговският директор Марчо Марчев

Веригата хипермаркети "Практикер" може да се похвали с най-големия скок на приходите в сектора "направи си сам"

от Лилия Игнатова, , 4910 прочитания

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Новите магазини в Ямбол и Шумен и нарастващата покупателна способност на домакинствата в страната помагат за растежа.
Българският собственик сменя германската стратегия - притежава обектите си, а не ги наема.
.

Инфографика

Техногигантът


Резултатите на гиганта в техниката също са силни. След смаляването на предходния лидер - "Техномаркет", който тази година отчита спад на приходите от 23%, "Технополис" заграбва пазарен дял и увеличава оборота си с 9.7% до 514 млн. лв. "В "Технополис" растежът се дължи в по-голяма степен на покупателната способност на населението", отбелязва Божидар Колев. Фактор е и масираната реклама – компанията заявява, че е с най-голямата рекламна активност в бранша. Със своите 33 магазина в страната и 1760 души персонал собствениците не виждат потенциал за допълнително разширение на търговската мрежа в рамките на следващата година. Важни за "Технополис" са глобалните тенденции в новите технологии, особено в сектори като смартхоум, ховърбордове и дронове.


Бърза експанзия, крах след кризата. Така свърши германската епоха на Praktiker преди четири години, когато заради фалит на германския си собственик веригата магазини тук беше купена от основателите на българската "Технополис". Днес картината е доста по-различна, погледната през финансовите данни за 2017 г. - компанията има ръст на приходите от 26% до 143 млн. лв., търговската мрежа става от 11 обекта, а асортиментът вече включва не само най-евтини продукти, а от всеки ценови клас, общо над 50 хил. Конкуренцията се засилва, но компанията успява да надскочи в порастването си "Баумакс" и "Доверие Брико" (Mr. Bricolage), които отчитат едва 1-2% ръст на оборота.


Положителните резултати идват след мащабна модернизация, предприета от новия стопанин - "Видеолукс холдинг", собственик на "Технополис", която придоби дружеството през 2014 г. и наследи 30 млн. лв. загуба и 12 млн. лв. несъществуващ инвентар.


Представянето на "Практикер" се дължи на няколко фактора. От една страна, веригата откри два нови магазина през 2017 г. - в Ямбол и Шумен. Успоредно с това продължава да обновява купените обекти, като процесът включва реконструкция на сградите и разширение на търговската площ. Фактор е и икономическата обстановка в страната – безработицата пада, заплатите нарастват, а потребителите считат доходите си за по-сигурни и купуват повече.


Реклама

Добрата година


През изминалата година "Практикер" успя да повтори успеха си от предходната – ръст на оборота с 26% до вече 142.8 млн. лв. и печалба от 6.3 млн. лв. Ефектът не е неочакван, тъй като е резултат от дългосрочната стратегия на компанията – да се разширява и модернизира.


В началото, при придобиването на бизнеса през 2014 г., е било нужно известно време, за да се оцени ситуацията на "Практикер". Първата година може да се опише като процес по оздравяване според собствениците. Малко по малко проблемите са адресирани. Например в началото веригата е притежавала само един от обектите си – магазина в Русе, докато останалите са били под наем. Към 2017 г. всички магазини са придобити и наемите са история, което отписва солидно перо от разходите на компанията. Така "Практикер" започва годината на чисто.


"По-голямата част от растежа е благодарение на разширяването на веригата и обновяването на стари магазини", коментира съсобственикът на "Видеолукс холдинг" Божидар Колев. Самото реновиране е мащабен проект, който ще отнеме на дружеството месеци. Например обновеният магазин във Велико Търново отваря врати в реконструирана сграда, с увеличена търговска площ с 2.3 хил. кв.м до близо 6 хил., двойно по-голям асортимент, персонал, а оттам и оборот.


Фактор е и активността на имотния пазар. При текущите облекчени условия за кредит, ниските лихви по депозити и растящи цени на имоти търсенето на жилища осезаемо нараства в големите градове в страната. А заедно с имотния пазар тръгват и други сектори като мебелната индустрия и търговията на дребно, особено в бранша "направи си сам", където е "Практикер".


Допълнителен стимул за бизнеса са тенденциите на пазара на труд, където безработицата пада до най-ниските си нива от кризата насам, повече хора работят, а заплатите нарастват с около 10% на година. Всичко това увеличава покупателната способност на населението и те купуват повече, отбелязва Колев.


Възход в мрежата


На този етап близо 2% от продажбите на "Практикер" са през интернет. Според мениджърите това е сериозен ръст, макар и да е отчасти в резултат на ниска база. "Много хора предпочитат пазаруването онлайн и планираме да разширяваме добрите си резултати там", коментира Колев.


Макар че числото не звучи внушително, спецификата на бизнеса на "Практикер" не позволява и много по-голямо проникване на онлайн търговията. Според търговския директор Марчо Марчев увеличение ще има, но по малко, тъй като продуктите трябва да се видят на живо, защото се съчетават с множество други интериорни решения.


Цел за бъдещ дял на онлайн продажбите няма, тъй като вниманието на фирмата е насочено към цялостното онлайн присъствие. "Сайтът на компанията много повече се използва за информация от бъдещи потребители, за да се ориентират какво биха желали да изберат. След това идват в магазина и си го купуват", коментира Колев. Страницата е по-скоро канал за комуникация с клиента, отколкото платформа за онлайн търговия.


Следващата стъпка


От деветте наследени магазина само два все още не са модернизирани, но те влизат в плановете за предстоящата година. До края на 2018 и началото на 2019 г. всички първоначални обекти на "Практикер" ще бъдат с по-голяма площ и по-голямо разнообразие.


Същевременно дружеството работи и върху нови проекти като започнатия през май строеж на хипермаркет във Враца, в съседство до "Технополис". Сградата ще заема площ близо 7.5 хил. кв.м, а търговската зала ще се простира на близо 5 хил. от тях. "Стратегията ни е да продължим да се разширяваме", отбелязва Колев.


За лихвите и хората


Положителната икономическа активност през 2017 г. прави посочването на конкретни предизвикателства трудно. Трудно, но не невъзможно. Тежката зима даде лош старт на годината, а политическата обстановка допълнително усложнява положението. "Имахме относително лоши резултати през първото тримесечие на миналата година. Преди избори обикновено е така, а тогава имаше парламентарни избори. Също така зимата беше доста тежка, което се отразява негативно на потребителската активност", коментира Колев. "В подобни периоди на несигурност обикновено има спад", допълва Марчев.


В средносрочен план предизвикателство пред веригата са лихвите, които в момента са на исторически ниски нива, но в рамките на година се очаква да се повишат, което ще се усети и в България. А подобна перспектива е притеснителна от гледна точка на имотния пазар, който благоприятства и бизнеса на "Практикер".


Компанията не остава по-назад от общите тенденции в страната и по още един критерий – предизвикателствата на пазара на труд. "Все повече трудности срещаме при набирането на персонал", отбелязва Марчев. "Но това ни принуждава да създаваме по-добри условия на работа и конкурентно заплащане, за да задържим текущите си служители", допълва Колев. Проблемът е особено видим в големите градове, където безработицата вече се доближава до естествената норма.


В по-малките градове обаче това не е проблем. Например новият обект на "Практикер" във Враца може да се възползва от създадената основа на компанията от страната на "Технополис". "Използваме и кадри на "Технополис" за ключови позиции, което е и възможност за развитие за служителите ни. Така е по-лесно и за нас да изграждаме новия екип, защото използваме синергията между двете вериги", коментира Марчев.

Съсобственикът на "Видеолукс холдинг" Божидар Колев и търговският директор Марчо Марчев:


Пазарът расте плавно, няма бум


Как избирате какво да добавите към асортимента си?


Б.К.: Избора правим на базата на предишен опит, интуиция и анализ. Следим световните тенденции. Продуктовите ни мениджъри работят с нас от дълги години, имат изключително богат опит и добри отношения с доставчиците ни. В резултат можем да се доверим на експертизата им.


М.М.: Оглеждаме какво предлага конкуренцията, получаваме информация и директно от търговските обекти. Самите производители също ни насочват накъде върви индустрията, какви са трендовете и какво следва в бизнеса.


Какви са трендовете в браншовете на "Практикер" и "Технополис"?


М.М.: Пазарът се увеличава слабо като цяло. Въпреки положителните тенденции не може да се говори за конкретен бум. Събуждането на имотния пазар се усеща сега и при нас, с леко закъснение от няколко месеца до половин година. Продажбите онлайн нарастват значително.


Какъв е профилът на потребителите на двете компании?


М.М.: И двата бизнеса са масови и не делим населението. Всички бихме искали да бъдат наши клиенти.


Б.К.: И двете вериги имат продукти за всеки. Секторът на "Практикер" е "направи си сам", тоест всеки може да си направи каквото поиска, и то с минимални средства. Ние не таргетираме потребители. Сегментирането едва ли би донесло ползи в нашия бизнес.

.

Илюстрация

К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK