Компании

Най-големите вериги: Нов растеж

"Кауфланд" вече девета година е лидер в подреждането. През миналата година веригата започна да рекламира и да сменя визията на обектите си

Средно продажбите на търговците на дребно за втора поредна година растат с 10%, а печалбите - с 24%

от Ана Стоянова, , 12792 прочитания

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
.

Инфографика

С най-добри резултати са веригите за спортни стоки, за мебели и дрогериите.
Най-висок марж на печалбата има "Джъмбо", а оборотът се вдига най-силно при "Юск".

Тридесетте най-големи търговски вериги в България (вижте таблицата тук) са продали потребителски стоки на обща стойност 7.77 млрд. лева през 2017 г. Това е с 9.6% повече в сравнение с предходната година, когато оборотът им също нарасна с 10%. При десет от веригите увеличението на приходите е между 20% и 30%, при една – почти 90%. Същевременно общата печалба на компаниите в топ 30 се увеличава с 24%. При "Кауфланд", "Технополис", "Джъмбо", "Фантастико", "Лидл", "Метро" и ИКЕА тя e по над 10 млн. лв. Само едно дружество в подреждането е на загуба - "Максима", която се обяснява с експанзията на веригата.


Ръстове от 3% до почти 30%


Годината е успешна за ритейлърите във всеки сектор, но в различна степен. Продажбите на осемте вериги за бързооборотни стоки в класацията - Kaufland, Lidl, Metro, BILLA, "Фантастико", T-Market, ЦБА, "Коме", нарастват с 9.4%, тоест почти със средния темп за топ 30. За отбелязване е, че при четирите най-големи от тях, които и оглавяват топ 30, печалбата намалява спрямо предходната година. Което не е изненада, тъй като по данни на "Нилсън" през миналата година около 39% от продажбите на бързооборотни стоки в страната са били на промоция.


Реклама

Безспорният хит на 2017 г. са веригите за спортните стоки – продажбите и на Decathlon, и на Sport Depot нарастват средно с 27.6%. При търговците на мебели – IKEA, Аико и Jysk, увеличението е 21.6%. От този сектор е и рекордьорът в класацията по ръст (89%) на продажбите за 2017 г. - датската верига за обзавеждане Jysk.


Продължава възходът на дрогериите – ръстът на dm и Lilly Drogerie е 20.6% средно.


Продажбите на Jumbo – верига за домакински стоки и детски играчки, се увеличават с 22.6%. А при веригата за детски играчки "Хиполенд" ръстът е почти 12%.


Трите най-големи вериги за дрехи в страната – H&M, Zara, LC Waikiki, са продавали средно със 17% повече. Модният сектор обаче е другият, в който печалбите на най-големите играчи намаляват, вероятно също заради острата конкуренция и масираните промоции.


Секторът "направи си сам" постига увеличение от 10.8%, което се дължи преди всичко на добрите резултати на Praktiker и в по-малка степен на Mr.Bricolage и HomeMax (бивш BauMax).


При трите разнородни вериги, специализирани в продажби на алкохол и цигари – Lafka, "Аванти" и LS Travel Retail, увеличението е 5.7%.


Продажбите на веригите за черна и бяла техника – "Технополис", "Техномаркет", "Зора" и "Техмарт", нарастват едва с 3%. От тези два сектора са и единствените две дружества със спад на продажбите в класацията – "Табак маркет" (Lafka) и "Техномаркет". Финансовият резултат на "Табак маркет" след две години на минус през 2017 г. вече е на плюс, макар и минимален. А макар да е малка като стойност, печалбата на "Техномаркет" е нараснала многократно спрямо предишните години. И двете дружества се свързват с Делян Пеевски.


През 2017 г. в 30-те водещи търговски вериги в България работят 32 313 души, което е с 4.7% повече в сравнение с предишната година. Съкращения на персонала има в четири компании – двете, чиито приходи намаляват, в регионалния търговец ЦБА и в "Ел Ес травъл ритейл България", но в това дружество промяната е заради реорганизация в модела на работа.


Веригите супер- и хипермаркети


Близо 65% от общите приходи на търговците в топ 30 се генерират от осемте вериги хипер-, супермаркети и дискаунтъри. Това с секторът, от който произлизат най-големите компании по обороти – на първите четири и шеста позиция в топ 30.


Подреждането на шестте национално представени вериги остава без промяна спрямо предишната година и то е Kaufland, Lidl, Metro Cash&Carry, BILLA, "Фантастико", T-Market.


.

Инфографика

Лидерът Kaufland (1) е единственият ритейлър в страната с оборот над 1 млрд. лева (по-близо до 2 млрд.) в класацията. Приходите на "Кауфланд България" са над два пъти по-големи от тези на следващия в класацията (също компания от германската група Schwarz). Kaufland генерира 22% от общите в топ 30. През 2017 г. ръстът в продажбите на компанията се забавя - от 12% предходните две години на 4%. Печалбата намалява с 9%, а по рентабилност Kaufland е изпреварен макар и с малко от търговската верига "Фантастико". През годината ръководството на веригата се смени. Извън това тя започна активна тв реклама и продължи поетапно да осъвременява lay-out-а на магазините си, така че да създава по-добро потребителско преживяване. Това вероятно ще рефлектира положително за резултатите през тази година.


Ръстът в продажбите на Lidl (2) през миналата година е най-голям сред четирите водещи ритейлъра – 12.4%, но печалбата се свива с 10%. Компанията има амбицията да стане номер 1 на българския пазар до 2020 г. и тази година ще открие седем нови магазина. При Metro (3) се наблюдава почти аналогичен ръст на продажбите. Печалбата на веригата от типа кеш енд кери, чиито основни клиенти са независимите магазини, хорека секторът и офисите, трета поредна година намалява – този път с 12.5%.


"Билла България" (4), веригата с най-голям брой супермаркети в страната, която през 2017 г. продължи активно да отваря нови магазини, успява да увеличи продажбите с 9%. В същото време печалбата й се свива с една пета, след като предишната година я увеличава също толкова.


Другата FMCG верига в процес на експанзия в броя магазини – литовската T-Market ("Максима България"), е единствената компания в сектора с двуцифрен ръст на продажбите - почти 25%. В същото време това е и единственото дружество, което все още работи на загуба (близо 9.5 млн. лева) не само в сектора на бързооборотните стоки, но и сред 30-те водещи търговски вериги. По приходи от продажби е девета в класацията.


Отличникът в сектора е ТВ "Фантастико" (6). Продажбите на веригата, която е съсредоточена на софийския пазар, нарастват с 14%, печалбата й се увеличава с 4% и е двуцифрено число, а рентабилността й е най-високата за подсектора – 5%.


В топ 30 попадат и две регионални вериги супермаркети. ЦБА (14), с център във Варна и база във Велико Търново, регистрира ръст на продажбите 7% и на печалбата 121%. Персоналът й е намален с 13% до 1083 души. Половината от магазините на "Коме" (24) са в София, а останалите - в периметър Дупница, Перник, Ихтиман, Костинброд, Сливница. Продажбите й нарастват с 9%, печалбата – с 19%, но все още е под 100 хил. лева. "Коме" е увеличила персонала си с около 13 служители до 623 души.


Дрогерии и акцизни стоки


Ако към супермаркетите добавим двете дрогерийни вериги с относителен дял от 2.7% и трите вериги, специализирани в продажби на цигари и алкохол (5%), общият дял на търговците на бързооборотни стоки в класацията достига близо три четвърти (73%).


Дрогерийният канал безотказно продължава да се развива, според анализатори основно за сметка на хипер- и супермаркетите. През миналата година продажбите на dm (15) се увеличават с 19.5%. "ДМ България", което през последните години усилено отваряше нови магазини, през 2016 г. излиза на малка печалба, а през 2017 г. я удвоява до 1 млн. лева. В момента веригата има 72 филиала в страната. Продажбите на конкурентната Lilly Drogerie (20), чиито магазини вече са 68, нарастват с още по-голямо темпо – 22%. Печалбата на дружеството се увеличава значително - от 820 хил. лева на 2.3 млн. лева.


Веригата Lafka (7), която през последните години изгради мрежа от над 1000 павилиона в страната, през 2017 г. задържа продажбите си почти на нивото на предходната година (-0.25%). В същото време компанията собственик - "Табак Маркет", успява да преодолее загуба от 10.96 млн. лева през 2016 г. и през 2017 г. да излезе на печалба от 1.6 млн. лева. Видимо е намаляването на персонала с една четвърт до 1540 души през миналата година.


Със сходни помежду си мащаби са другите две компании в сегмента – "Аванти" (21) и "Ел Ес травъл ритейл България" (22). Първото дружество е българска компания с 32 магазина за цигари, алкохол, шоколадови изделия и кафе в София. Продажбите на "Аванти" се увеличават с 21.5%, расте и печалбата, но от ниска база.


"Ел Ес травъл ритейл България" е дъщерно дружество на френската Lagardere Travel Retail – световен лидер в търговията по транспортни и пътнически зони. Продажбите на дружеството, чиито магазини са под брандовете Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria, се вдигат с 11%, като печалбата достига до 2.4 млн. лева. Компанията намалява персонала си с 18% до 122-а души. От дружеството разясниха, че това се дължи на промяна на начина на работа в част от обектите – от собствен персонал към партньорски модел.


Черна и бяла техника


"Технополис България" (5), собственост на "Видеолукс холдинг", оглавява класацията в сектора на непроменена позиция от миналата година. Ръстът на продажбите на компанията е колкото средният за пазара, печалбата й се увеличава със 171% и втората по номинален размер след тази на "Кауфланд". Рентабилността е 6.5%. Преди две години лидер в сектора беше "Техномаркет", но оттогава насам продажбите на компанията намаляват – през 2016 с 38%, през 2017 г. – с 23%. Това е и една от двете компании със спад на продажбите в класацията и единствената, в която той е двуцифрен. В същото време "Технополис" работи на плюс, като увеличава печалбата си от 130 хил. лева за 2016 г. на 2.19 млн. лева през 2017 г.


Кризата с доскорошния пазарен лидер, изглежда, дава тласък на по-малки играчи в сектора. Магазини "Зора" ("Зора-М.М.С.", 10) например от две години увеличава продажбите си, като за 2017 г. ръстът е двуцифрен – 22%. За този период компанията отвори нови магазини, преодоля загубата си и вече е на печалба от 2 млн. лева. В момента има 35 обекта в 25 български града.


С впечатляващите 28% нарастват продажбите и на "Магнум – Д" (16), което стои зад веригата "Техмарт", която вече има 11 магазина в страната и онлайн магазин. Дружеството е представител на редица марки бяла и черна техника, на Midea, дистрибутира собствени марки Arielli, представител е на климатичната техника AUX и TCL. Започва да продава на дребно преди пет години. Основната част от продажбите му идват от климатични системи и хладилна техника, с голям дял са и телевизорите. През 2017 г. печалбата му нараства от 941 хил. на 4 млн. лева за година. Четирите вериги за черна и бяла техника в класацията генерират 13% от продажбите в топ 30 за 2017 г.


Направи си сам


Секторът DIY също се оглавява от компания на собствениците на "Технополис". "Практикер" (12) беше придобита от "Видеолукс холдинг" преди четири години. За 2017 г. тя е сред единадесетте компании в класацията с ръстове над двадесет процента – с 25.6% и увеличение на печалбата от 1.99 млн. лева на 6.3 млн. лева (виж профил тук). Рентабилността й е 4.4 – малко по-ниска от тази на "Кауфланд". На "Практикер" се дължи и ръстът на веригите в сектора "направи си сам".


Продажбите на Mr. Bricolage ("Доверие Брико") се увеличават с 1.5%, а печалбата – с 22.6% до 3.8 млн. лева. Веригата работи с 11 магазина в осем български града. При HomeMax ("Баумакс България") ръстът е около процент, а печалбата, при все че нараства, е едва 0.59 млн. лева. През 2014 г. австрийската верига bauMax продаде дружеството си на българския собственик на магазините за килими Carpet Max. През 2015 г. той привлече като инвеститор фирма, близка до "Химимпорт", и веригата беше преименувана на HomeMax. През 2016 г. "Баумакс България" придоби Retail Park Plovdiv. Сега разполага със седем магазина в девет града.


Мебели и интериор


Оживлението в строителството и недвижимите имоти вдига оборотите на компаниите за мебели и от типа "направи си сам". На снимката: Никос Ифантидис, управител на IKEA за България

Продажбите на трите най-големи мебелни вериги са с 3% относителен дял от общите в класацията. Ръстът на приходите им обаче е 21.6% спрямо предишната година. Лидер е IKEA ("Хаус маркет България") с ръст от 13%. Печалбата на компанията нараства с почти 50% до 11.9 млн. лева, а рентабилността й е впечатляващите 10.9 – втората най-висока на пазара. AIKO ("Айко мулти консепт") е с ръст на продажбите 14%. Печалбата се увеличава с над 50% до 6 млн. лева, като рентабилността също е висока – 8.7%. Контролният пакет в това дружество е собственост на австрийската XXXLutz, втората в света мебелна компания.


В тази група е и рекордьорът по ръст на продажбите за класацията – датската верига Jysk ("Юск Бул"). Тази година тя влиза на 30-а позиция в класацията благодарение на ръст в продажбите от 88.9%. През последните години компанията ударно отваря нови магазини в страната. На печалба излезе през 2016 г., а през миналата я увеличи с над 50% до 1.6 млн. лева.


Модният сектор


Сред 30-те водещи вериги модният сектор е представен от H&M (13), Zara (25) и LC Waikiki (27). Сумарният ръст на продажбите им е 17% а общият дял в класацията е 3.4%. При "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц" (H&M) ръстът е 17%, но печалбата намалява с 45% спрямо предишната година до 1.8 млн. лева. "Зара България" увеличава продажбите си с по-умерените 12%, като печалбата й пада с 19% до 6 млн. лева, като другите брандове на испанската компания, които тук продават през отделни дружества, не влизат в топ 30. Сред модните марки с ръст над 20% е единствено "Ел Си Уайкики ритейл Би Джи" - 23%. За годината печалбата и на това дружество намалява - с 8.5% до 2.8 млн. лева.


Спортните стоки


Една от най-ясно изразените тенденции на 2017 г. е засиленият интерес на потребителите към веригите магазини за спортни стоки. Те все още са в края на класацията и делът им от общите продажби на топ 30 е много малък (1.4%). Но клиентите са оставили в петте обекта и онлайн магазина на френската Decathlon ("Декатлон България", 28) с 26.5% повече пари, отколкото предишната година.


Печалбата на Decathlon нараства с 53% до 4.1 млн. лева, а рентабилността й е 7%. Приходите от продажби в 25-те магазина и онлайн магазина на Sport Depot ("Спорт депо") се увеличават с 29%, а печалбата - със 17% до 2.7 млн. лева. Рентабилността е 6.5%.


Детски стоки


С много добри резултати през 2017 г. е веригата стоки за дома и детски играчки JUMBO (11), чиито продажби се увеличават с 22.6%. Гръцката компания, която традиционно има най-висока рентабилност в ритейл класациите (19.9%), увеличава печалбата си с над една четвърт до 29.5 млн. лева – третата най-голяма в номинално изражение. В сегмента на детските играчки е и българската верига "Хиполенд" (26). През изминалата година приходите й нарастват с 12%, а печалбата намалява с 13%. Веригата има 26 магазина в 14 български града.

Най-голямата верига


Германската верига Kaufland оглави българската ритейл класация по оборот преди девет години и оттогава е несменяем лидер. "Кауфланд България" е единственият търговец на дребно в страната с приходи от продажби за 1 млрд. лева. Първият Kaufland беше открит през март 2006 г. в Пловдив. В момента веригата работи с 58 хипермаркета в 33 български града. "Кауфланд България" е единствената българска компания, която се подрежда сред европейските топ 10 по т.нар. Nielsen Store Equity Index, който оценява най-силните марки по потребителските предпочитания, готовността на клиентите да ги препоръчват, да пътуват, за да пазаруват от съответния магазин и др. Друго изследване на Nielsen сред потребители показва, че за 50% от анкетираните Kaufland е веригата с най-ниски цени в България. За предходната година този процент е бил 44. Възходът на веригата започна в период, в който потребители търсеха преди всичко изгодни цени и възможността да намерят всичко необходимо на едно място. На този етап топ потребителски приоритет е магазинът да създава приятно преживяване и Kaufland поетапно осъвременява магазините си. Други важни тенденции са, че потребителите търсят здравословни храни, държат повече на съотношението цена - качество и веригата работи в тази посока. Освен това активно рекламира.

С най-голям ръст на продажбите


Рекордьорът по ръст на продажбите с близо 89% в класацията е веригата за обзавеждане Jysk. Датския Jysk Holding идва в България през 2005 г. с магазин в Пловдив чрез дружеството си "Юск Бул". През последните две години дружеството почти удвои броя на магазините в страната. В момента има 18 обекта в 13 града. До края на 2019 г. планира да отвори още 14 магазина. В същия срок се очаква да бъде завършен и логистичният център на Jysk в Божурище, чието изграждане започна през май 2017 г. Инвестицията е на стойност 100 млн. евро. Центърът ще обслужва доставките на общо 270 магазина от седем държави в Югоизточна Европа. Jysk Holding има над 2400 магазина в 47 страни и още три логистични центъра.

Единствената със спад на продажбите


Доскорошният пазарен лидер при черната и бяла техника – "Техномаркет", за 2017 г. е единствената верига със спад на продажбите в топ 30, при това две последователни години. Тази динамика е свързана със смяна на собствеността и съдебни спорове. В началото на 2016 г. "Техномаркет" беше купена от фирма на Делян Пеевски. В края на същата година дружеството беше прехвърлено на свързаната с депутата дубайска TGI Middle East, а през 2017 г. стана дъщерно дружество на "Благоевград БТ". В същото време близо година и половина се водеха дела с фирмата - наемодател на магазините, "Глориент инвестмънт БГ". Двете дружества постигнаха споразумение и оттеглиха взаимно исковете си, както писа тогава "Капитал", позовавайки се на косвени данни. В този период три магазина са продадени от "Глориент" на "БЛ - ритейл риъл естейт", дъщерно дружество на "Благоевград БТ", цигарената фабрика, която е също и собственик на мажоритарния дял в "Техномаркет". Купувачът е ипотекирал магазините в полза на Първа инвестиционна банка, която преди това отделно е кредитирала "Техномаркет" с 24 млн. лева, според изданието. За 2017 г. веригата декларира печалба от 2.19 млн. лева, а според сайта й има магазини в 32 града.

Най-рентабилната верига


Най-печелившата верига в класацията, с коефициент на рентабилност на приходите 19.9%, е "Джамбо ЕС.Б" (JUMBO). Компанията майка – "Джамбо СА", Гърция, управлява верига за дребни домакински стоки и детски играчки и регистрира българското си дружество през 2005 г. Има магазини в основните български градове - три в София, в Пловдив, Варна, Бургас, Русе. Обектът в Стара Загора е открит през ноември 2016 и наред с по-доброто представяне на другите магазини е една от причините за ръста в продажбите за 2017 г. с 22.6%. Компанията майка има 51 магазина в Гърция и 22 в Кипър, България и Румъния. Неотдавна тя обяви плановете си в идните пет години да отвори нови 20 магазина - 17 в Румъния, 2 в Гърция и един в България – през 2018 г. Необходимите 250 млн. евро за целта ще бъдат събрани чрез емитиране на конвертируеми облигации. Намеренията на "Джамбо ЕС.Б" са тази година да работи за оптимизиране на оперативните разходи и за увеличение на приходите с продажби с около 10-12%.

Единствена на загуба


T-Market е веригата с най-голям ръст на продажбите при бързооборните стоки през 2017 г., но е единствената компания в топ 30, която е на загуба. Компанията зад нея - "Максима България", част от литовския холдинг Maxima Grupe, е в България от 2005 г. През 2016 г. започна активна експанзия, като откри 14 нови обекта (част придобити от оттеглилата се "Пени маркет"), в които инвестира 19 млн. лева, и обнови визията и оборудването на шест магазина. През 2017 г. компанията инвестира нови 11 млн. лева в пет нови супермаркета и обнови 11 от старите си. Плановете й за 2018 г. включват още пет нови Т-Market. Три от тях - в Карнобат, Ямбол и София, вече са отворени. Сега веригата има общо 69 магазина в 34 града.

.

Илюстрация

К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK