Компании

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

За първи път секторната класация се оглавява от производителя на продукти от царевица "Амилум България" – Разград, който е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM)

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

от Мара Георгиева, , 5064 прочитания

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
.

Инфографика

Тринадесет от компаниите в класацията отчитат спад на продажбите, много от тях заради по-евтини суровини.
Само три от фирмите са работили на загуба, но средната рентабилност леко се влошава.

Леко шарена картина има през миналата година в сектора храни и напитки: макар бизнесът на 2/3 от компаниите да расте, има представители от различни браншове, които отчитат спадове. Най-видими са те при производителите на олио. Разнопосочни движения има и при цените - поевтинелите зърнени суровини контрастират с поскъпналите млечни продукти. Така се стига до общ малък ръст от 3.4%, което го отличава от другите сектори, където темповете са двуцифрени. Същото е положението и при печалбите - половината дружества в топ 30 (вижте таблицата тук) отчитат по-висок финансов резултат от предходната година. "Роса", "Тирбул" и "Данон Сердика" работят на загуба. Средната рентабилност на приходите за 2017 е малко над 6%, докато маржът в предишната класация беше над 7%.


Новият цар на царевицата


.

Инфографика

За първи път секторната класация на "Капитал" се оглавява от производителя на продукти от царевица "Амилум България" – Разград, който е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM). С приходи от почти 600 млн. лв. за 2017 (ръст от близо 19%) компанията измества досегашния лидер "Олива". Приватизиран преди 25 години и след няколко смени на собствениците, заводът в Разград сега има нова голяма инвестиционна програма: с 200 млн. лв. планира най-късно до 2020 г. да удвои производствения си капацитет. Това ще е стане с нови производствени линии за високофруктозен глюкозен сироп и кристална декстроза, както и с инсталация за производство на етанол. Планът е за бъдеща преработка на около 900 000 тона царевица годишно за производството на двата основни вида продукти на фирмата – подсладители за хранително-вкусовата индустрия и нишестета, които освен в хранителната се използват и в целулозено-хартиената индустрия. Клиенти на "Амилум България" са практически всички големи производители на храни и напитки като Nestle, Coca-Cola, Pepsi и др., а основните пазари са Югоизточна и Централна Европа.


Реклама

Слънчогледова шесторка


Досегашният водач в топ 30 - "Олива", през 2017 е втори. Компанията, която притежава два маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш, отчита най-високия спад на приходите сред дружествата в таблицата - 22%. "Това се дължи основно на по-ниски продажни цени на продукцията и стоките. Допълнителен фактор е значително по-малкият обем изтъргувани стоки в рамките на финансовата година в сравнение с предходната 2016", обясниха от дружеството, в което мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев. В същото време фирмата отчита почти двойно по-голяма печалба за 2017. Инвестиционните разходи на "Олива" за миналата година надхвърлят 13 млн. евро - за поддръжка на съществуващите заводи и зърнобази, както и за продължаващото изграждане на новата преработвателна мощност в с. Разделна, община Белослав, за общо 40 млн. евро.


В класацията влизат още пет предприятия, произвеждащи растителни масла. С ръст на приходите от над 10% "Папас олио" се изкачва с една позиция нагоре, което й осигурява място в топ 3. Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, освен това търгува и със зърно. "България е един от основните производители на слънчоглед в света. Тази голяма суровинна база позволи развитие на индустрията за преработка. Миналата година беше благоприятна за земеделските стопани, които предложиха по-големи количества слънчоглед. Наблегнахме на производството, а не на търговията, оптимизирахме дейността и направихме вътрешно преструктуриране", коментира Цветелина Пенева, финансов директор. "Папас олио" има сключени дългосрочни договори с големи клиенти в целия ЕС, Турция, Египет, Близкия изток. "През 2018 засетите площи със слънчоглед са по-малко в сравнение с 2017 според официалната статистика, но има увеличение на площите с рапица. Така че има възможност за преработвателните предприятия годината да е поне същата като предходната", прогнозира Пенева.


Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (53.33%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев. Той притежава и друга маслодобивна фирма - "Сън фуудс" - Балчик, която се изкачва на 15-о място и е втора в класацията по ръст на приходите за 2017. В класацията влиза и "Бисер олива" (28), която е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, в която участие има и украинският гражданин с български паспорт Александър Дмитриевич Минов (през дружеството си "Рисойл"). Минов притежава акции и в "Папас олио".


Приходите на "Роса" - Попово (18-а позиция), падат с 11%, като това върви със загуба от 15 млн. лв. за 2017. По-високи приходи, но само 27 хил. лв. печалба отчита "Клас олио" - с. Карапелит, Добрич (27). Основаната през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз компания инвестира в изграждане на нова екстракционна инсталация с капацитет 300 тона на денонощие.


Коктейл в резултатите


"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" (4) отстъпва с малко миналогодишното трето място. Компанията отчита 7% ръст на продажбите и е трета по рентабилност в топ 30. През миналата година "Кока-Кола ХБК" инвестира 6 млн. евро за разширяване на производството си в Костинброд, а до началото на 2019 г. ще вложи там нови 20 млн. евро. "В резултат на инвестицията производственият капацитет на фирмата ще нарасне с около 30%. Целта е предприятието в Костинброд да стане регионален център и да изнася продукция в съседни и по-далечни държави", коментира Светослав Атанасов, изпълнителен директор. За да улесни производството си, компанията ще изгради водопровод до Костинброд за 2.5 млн. евро, който след това ще преотстъпи безвъзмездно на държавата. През 2017 г. "Кока-Кола ХБК" отбелязва 25 години на българския пазар. "Инвестициите на компанията за този период от време надхвърлят 550 млн. евро", отбеляза Светослав Атанасов.


Втората по рентабилност в секторната класация – бутилиращата компания "Девин" (20), от 10 март 2017 г. е притежание на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на дружеството от 11 пъти брутната печалба. По данни на компанията "Девин" е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност. Дружеството изнася за Молдова, Украйна, Румъния, Естония, Великобритания, САЩ, а в началото на тази година сключи договор за партньорство и експорт с южнокорейската фирма Encyiks and Human Co.


В топ 30 влизат и две фирми, произвеждащи алкохолни напитки. "ВП брандс интернешънъл" ("Винпром Пещера") е на 14-о място в класацията. Фирмата отчита едноцифрен спад на приходите, но излиза на печалба за разлика от 2016 г. "СИС индъстрийс", която притежава 99.97% от дяловете на "Винпром Карнобат" (19), постига лек ръст на приходите, но има повече от два пъти спад на печалбата.


Горчива суровина


Производителят на шоколадови и захарни изделия "Нестле България" (отново 5-о място) през 2017 е инвестирал близо 6 млн. лв., а от стъпването на компанията на българския пазар през 1994 г. - над 260 млн. лв. Основните средства са насочени към по-висока производителност на труда, разработване на нови продукти, енергийна ефективност, обучение на персонала, информационни технологии. "За миналата година българското дружество отчита по-високи обороти и по-ниска печалба, като основният фактор за понижението са увеличените стойности на суровините и материалите", обясни Мариан Маринов, финансов мениджър.


"Чипита България" (отново 9-а позиция) е с лек спад на приходите и на печалбата. Дружеството обаче запазва лидерските си позиции в страната на пазара на кроасани с 82% дял в стойност и на бейк снакс (58%), става ясно от годишния доклад за дейността. Компанията очаква ръст на приходите през 2018 в резултат на увеличени продажби и на разходи за телевизионна реклама и промоции към крайни потребители.


След като преобразува бизнеса си в България в няколко отделни компании, другата световна корпорация за шоколад, бисквити, какао - "Монделийз" (преди "Крафт"), участва в класацията с две от дружествата си. С над 10% ръст на приходите "Монделийз България" (което се занимава с маркетинга, търговските марки, търговията, продажбите и дистрибуцията в страната) се изкачва до 10-о място. Печалбата на дружеството обаче пада повече от два пъти. "Компанията отчете една успешна година с рекордни продажби в категория "Бисквити" (+20%) и стабилен ръст в категория "Шоколад" (+5.1%). Традиционно Milka бешe продуктът, който допринесе най-много за ръста на нетните продажби. Постигнахме рекордни пазарни дялове - 15.5% дял в сладки бисквити (+1.8 пр.п. спрямо 2016) и 47.3% дял на Milka таблети (+1.4 пр.п. спрямо 2016)", коментираха от "Монделийз България".


"Монделийз Юръп прокюърмънт", което координира снабдяването със стоки и услуги, включително и на свързани дружества в Европа, слиза от 7-а на 17-а позиция.


На 24-о място е "Престиж-96" - Велико Търново, която е трета по рентабилност в топ 30 за сектора. Миналата година дружеството навлезе в нишата на т.нар. здравословни или суперхрани. Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти (миникейкове), на който оперира "Престиж-96", се оценява на 300 млн. лв. годишно по данни на АС Nielsen, уточни Иван Стоев, маркетинг директор. "Престиж-96" е лидер по продажби в стойност и в трите категории. Освен това общият ни пазарен дял расте и достига 23% в стойност", коментира изпълнителният директор Дарина Стоянова.


"Захарни заводи" - Горна Оряховица, също се изкачват в класацията и се подреждат на 26-о място. В акционерното дружество, което е публично, влизат няколко предприятия – за производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол и високопротеинови фуражи. По данни на компанията тя е пазарен лидер в продажбите на твърди и меки захарни бонбони, локум и халва. Най-новият проект на фирмата е за антимикробни бонбони за лечение на гърлото.


Месни върхове


Производителят на птиче месо "Пилко" - Разград (6), отчита двуцифрен ръст на приходите и почти два пъти по-висока печалба и запазва шестата си позиция в секторната класация. Дружеството е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Групата обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен, "Ферма Енево" – Шумен. "Всяка от последните три години инвестираме по между 3 и 5 млн. лева в модернизация на мощности, разширение и развитие на пазара. От този порядък са инвестиционните ни планове и за следващите три години", коментира Любомир Лозанов, главен изпълнителен директор на "Амета холдинг".


"Бони холдинг" (8) се изкачва с две позиции напред. "През 2017 г. "Бони холдинг" стартира процедура по придобиване на пълен контрол върху партниращата кланица в Търговище. Продължават дейностите по проектиране и осигуряване на всички необходими разрешителни за изграждане на новата високотехнологична индустриална кланица, която ще се намира в непосредствена близост до основния ни месопреработвателен производствен комплекс в Ловеч", обобщи Мариян Михайлов, маркетинг мениджър. Той уточни, че основните инвестиции на групата са били насочени в предприятието за месни заготовки в Ловеч за изграждане на автоматизирана линия за рязане и опаковане на разфасовки от свинско месо. "За поредна година "Бони" е телевизионно най-рекламираната марка в категорията на месните продукти", обобщи Михайлов.


Другият голям производител на пилешко месо и колбаси – старозагорската група "Градус", участва в класацията с две от фирмите си - "Градус – 1" (16), която отчита най-високата рентабилност в топ 30, и "Бисер олива". Тази година компанията дебютира на Българската фондова борса. Плановете предвиждат набраните чрез първично публично предлагане средства да бъдат вложени в инвестиционна програма до 2020 г. за разширение на мощностите за пилешко месо, за развитие на бизнеса с разплодни яйца, на продуктовата линия от колбаси "Аз ям", за маркетинг и нови продукти, за разширяване на хорека пазара. Вложения ще има в хладилна база, транспортни средства, логистика и придобивания на марки.


Приходите на производителя на малотрайни и трайни колбаси "Кен" (30) растат, на печалбата е по-малка. По данни на старозагорската компания тя отбелязва над 50% ръст в пазарния дял на категорията кренвирши през последните три години и сега държи 20% дял при малотрайните колбаси.


Двуцифрен ръст на приходите и лек спад на печалбата отчита "Белла България", която се изкачва с една позиция нагоре до 7-о място. Холдингът притежава девет фабрики за месни продукти, тестени изделия, маргарин и др. с дневен капацитет от 350 тона храни и извършва директна дистрибуция до над 12 000 точки на продажба в страната (вериги, магазини, складове). Групата, която произвежда над 200 продукта под собствени и частни марки, през миналата година добави и производство на здравословни продукти – точени кори с подобрени рецепти, банички без консерванти за хорека сектора, обобщиха от дружеството.


По-слаба бира


В България през миналата година са били продадени общо 5.47 млн. хектолитра бира от 23 дружества – микро-, малки, средни и големи, обобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. През 2017 г. членовете на браншовата организация - "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", които са най-големите пивоварни компании в страната, са продали 5.13 млн. хектолитра бира, което е с 51 хил. хектолитра по-малко от 2016 г.


В топ 30 влизат трите най-големи пивоварни в страната. "Загорка" (11) запазва своята лидерска позиция сред производителите на пиво в страната, но отчита лек спад на приходите и печалбата.


"Карлсберг България" (12) се изкачва нагоре и изпреварва "Каменица". През 2017 "Карлсберг България" достигна 31.6% пазарен дял в обем, съобщиха от фирмата, като цитираха данни на агенция Nielsen. За сравнение – през 2016 делът на компанията е бил 26.8%. "Пиринско" продължава да бъде пазарен лидер в последните две години, достигайки 19.8% дял в обем. "Шуменско" също върви нагоре и достига 10% пазарен дял в обем през 2017. През миналата година "Карлсберг България" е инвестирала 11 млн. лв.


"Каменица" (13) също върви напред в класацията. Дружеството отчита едноцифрен спад на продажбите и повече от два пъти по-голяма печалба през миналата година. В края на август компанията продаде терена, на който се намираше пивоварната й в Пловдив, срещу близо 13.4 млн. лв. "През 2017 г. "Каменица" продължи да инвестира в своите производствени мощности", коментират от фирмата. Продължава изграждането на комплекса "Пивоварница Каменица" в Пловдив на част от терена на бившата пивоварна в града за 2 млн. евро. По данни на дружеството то е лидер в супер премиалния и премиалния сегмент в България с брандовете Stella Artois и Staropramen.


Златното мляко, евтино брашно


Обединена млечна компания - ОМК, (21) отчита почти 10% ръст на приходите от продажби и лек спад на печалбата. "През миналата година най-голямото предизвикателство беше повишената цена на суровото мляко, което поскъпна със 17.7% в сравнение с 2016. ОМК обаче продаде с 6.6% по-голям обем продукция", коментира Йолита Ботева, маркетинг директор. Компанията, която произвежда под бранда "Верея", е инвестирала над 4.9 млн. лв. в материална база през 2017, включително и за ново оборудване за кисело мляко.


Другият производител на млечни продукти - "Тирбул" - Сливен (25), отчита почти 20% ръст на приходите, но и продължаваща загуба, която е повече от два пъти по-висока спрямо 2016. През миналата година дружеството, което произвежда под марката Olimpus, приключи с поетапна инвестиция от 18 млн. евро, свързана с разширяване на сградния фонд, закупуване на нова производствена линия за твърди сирена, разширяване на помещения. Резултатът е двойно увеличение на капацитета.


"Данон Сердика" (29) завършва 2017 с лек спад на приходите, но със загуба от 4.3 млн. лв.


"Топаз мел" – Карнобат (22), която е в една група с производителя на алкохол "СИС индъстрийс", приключва 2017 г. с ръст на печалбата, но със спад от 12.19% на приходите. Вероятната причина е по-евтината суровина - пшеницата.


"Гудмилс България" (23) - собственик на марката брашно "София мел", също отчита спад и на приходите, и на печалбата. През 2016-2017 компанията вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти, а през тази година ще прибави още 1 млн. лв. към инвестициите. "Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства", обобщи Стефан Христосков, управител на дружеството. Данните от последните пазарни проучвания на Nielsen показват, че брандът "София мел" има 60% пазарен дял в стойност. Около 35-38% от продукцията на компанията се изнасят.

.

Илюстрация

К100 - класация на най-големите компании в България
- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK