Моят капитал

Все по-разнообразни и алтернативни

Мобилните приложения, които предлагат по-бързи и по-удобни финансови услуги вече разширяват портфейла си от опции

от Николай Нейчев, , 40891 прочитания

При всички fintech приложения регистрацията се приключва чрез изпращане на личен документ за самоличност и телефонен номер. Това е изискване на ЕС във връзка с превенцията финансиране на тероризъм и пране на пари.
Както пощата беше изместена от имейла, така и традиционните финансови услуги все по-често се извършват от високотехнологични стартиращи компании вместо от конвенционалните банки. Fintech секторът предлага по-бърза и по-евтина услуга, като всички операции се извършват онлайн. Основният плюс на тези компании е, че не поддържат клонова база, тоест нямат разходи за сгради и персонал, което им позволява да предлагат по-достъпни цени по услугите си. Освен това осчетоводяването на операциите при тях се извършва мигновено, което значително подобрява възможността клиентите да анализират и приходите си.


В началото всички те започваха с напълно безплатни услуги, за да изградят клиентска база, като постепенно започнаха да въвеждат платени пакети, в които включват повече привилегии за клиентите си и нови опции.


По-лесно и по-безплатно


Реклама

Такъв е и случаят с една от най-популярните стартъп компании във fintech сектора. Британската Revolut, която е основана още през 2013 г., може да съвместява 24 валутни сметки в един акаунт, като превалутирането между тях се извършва без такса и на междубанков валутен курс. Той често е с 5% по-изгоден, отколкото този предлаган от банките за физическите лица техни клиенти. Прехвърлянето на средства между потребители на приложението и извършването на банкови транзакции в рамките на SEPA също е напълно безплатно, като на клиента се осигурява уникален английски IBAN номер. Освен това безплатният пакет включва дебитна карта, с която може да се теглят на банкомат до 200 евро кеш месечно без такса в над 100 държави по света, а потребителите могат да прехвърлят средства в 5 от водещите криптовалути. Реално не се извършва закупуване на биткойни – тоест такива не могат да бъдат прехвърлени от приложението на друг адрес, а по-скоро се извършва залог за цената към дадения момент, но все пак това е опция, която повечето финансови оператори на електронни пари или банки избягват.


Уникален металяга


Преди 2 седмици Revolut вече въведоха и "метална" сметка, при която този лимит е увеличен на 600 евро месечно, но има и въведена такса от 12.99 паунда. Усещането за уникалност е подсилено от интересен маркетингов трик - безконтактната дебитна карта за тази сметка е изработена от неръждаема стомана. Така Revolut става втората fintech компания след германската онлайн банка N26, която предлага метална карта. Освен това този пакет включва и кешбек в размер 1% от извършените покупки извън Европа. Revolut има и бизнес сметка с по-големи разплащателни лимити, за която се извършва допълнителен процес на одобрение. Компанията предлага и спестовна услуга, която автоматично може да закръгля нагоре извършени плащания и да заделя сумата в нещо като виртуален депозит, но без лихва.


Помислено е и за студентите


Друга услуга, която набра голяма значимост напоследък, е онлайн банката Monese. Тя позволява лесно – само чрез инсталирането на мобилно приложение и извършването на регистрация - да се открие английска банкова сметка, без да е необходимо доказателство за временен адрес в страната или кредитна история. По този начин решава популярния проблем Параграф 22 на много имигранти на Острова, които не могат да наемат квартира, защото нямат банкова сметка и не могат да си открият такава, защото нямат постоянен адрес в Англия. Освен това от това лято Monese започна да предлага безплатна сметка за студенти, които се обучават в университет в рамките на Европейския съюз. Тя включва 6 безплатни тегления на банкомат месечно и струва 4.95 паунда.


Пионерът на fintech услугите може би е Transferwise. Това е peer-to-peer система за евтини междугранични преводи, която оперира още от 2011 г. Най-общо тя работи така: парите, които клиент от България иска да изпрати до Германия се прехвърлят към потребители, които имат да получават пари у нас, пратени от чужбина. А средствата в Германия се получават от германски потребители, които пращат в друга държава. По този начин не се извършват междугранични преводи и трансферите са много по-евтини. През миналата година Transferwise също започнаха да предлагат сметка, наречена Borderless, а от началото на тази година клиентите получават и дебитна карта. Последното нововъведение при тях е, че от август Borderless сметката на Transferwise вече може да получава директно средства и от американски банки, както това по-рано беше уредено с европейските.


Има си и проблеми


Един от основните минуси на онлайн финансовите оператори е обслужването. Обикновено то се извършва чрез мобилно приложение, като през неговата чат функция се задават въпроси към служители от отдела за поддръжка на клиентите. Тъй като системите са в постоянен процес на развитие и разработка, нерядко по тях може да възникне проблем и временно блокиране на операциите. Също така нарастването на клиентската база явно изпреварва увеличението на служители в хелпдеска. В такива моменти броят им се оказва крайно недостатъчен и може да се наложи даден клиент да изчака поне ден, докато получи отговор на своето запитване. Подобен случай имаше в края на август, когато Revolut въведе нови изисквания за превенция срещу пране на пари, насочени към клиенти, които по-често използват услугите им. Изискванията доведоха до временно блокиране на сметки точно в отпускарския период. Именно тази нестабилност засега кара много хора да не доверяват голяма част от финансите си на fintech приложенията.

По-труден запор


Според публикация в правния портал Lexology сметките във fintech компаниите могат да бъдат запорирани по искане на кредитор много по-трудно, отколкото банковите. Източник от бранша на частните съдия изпълнители в България потвърди, че липсва ясно установена практика как да се процедира при необходимост от запориране на средства в друга страна, още повече в небанкова финансова институция. "Има текст в ГПК, който предвижда запорирането на банкови сметки у нас да може да се извършва по електронен път. Такава система между ЧСИ и банките обаче не е изградена и опцията реално не се използва. Така че свързването с чуждестранни банки и оператори на електронни пари става още по-сложно", обясни източникът.


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK