Пазари

Търговската война между САЩ и Китай кара компаниите да преосмислят веригите за доставки

Много компании обмислят да преместят производствата си от Китай и да променят веригите за доставка

Други азиатски икономики може да спечелят от промяната, докато американският потребител ще загуби

от Петър Трендафилов, , 4300 прочитания

Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай принуждава производителите в азиатската страна и техните американски клиенти да преосмислят сложните и обширни вериги за доставки, които обединяват двете най-големи икономики в света.


Steve Madden пренасочва производството на чанти в Камбоджа, Techtronic Industries се премества във Виетнам, а Flex ще се опита да прави озвучителни уредби в нови производствени центрове от Мексико до Малайзия. Това са само част от промените, които много компании обмислят да направят, за да избегнат рисковете и разходите от търговската война, пише Financial Times. Евтината работна ръка в други азиатски страни като Виетнам привлича много инвестиции, въпреки че Китай все още запазва своята доминираща роля.


Администрацията на Тръмп досега е наложила 25% мита на китайски промишлени стоки на стойност 50 млрд. долара и обмисля да въведе подобни тарифи на китайски износ в размер на 200 млрд. Целта на действията е да се накаже Пекин за "нелоялните търговски практики", които включват принудителния трансфер на технологии и кражба на интелектуална собственост.


Реклама

Все пак повечето потребителски стоки са изключени от тарифните списъци, за да се намалят проблемите за американските потребители. Но производителите и търговците се опасяват, че с отказа от страна на Пекин и Вашингтон да се договорят обхватът на засегнатите продукти може да се разшири.


Производствената индустрия


"Въпреки че Китай ще остане важна част от нашата глобална производствена платформа за следващото десетилетие, ние ускорихме навлизането в други low-cost страни и САЩ", казва Джоузеф Гали, главен изпълнителен директор на Techtronic, която прави по-голямата част от електрическите си инструменти в Китай и генерира три четвърти от приходите си от САЩ. "Фокусът върху Виетнам в краткосрочен план ще компенсира бъдещото въздействие от митата, което можем да видим в САЩ".


Клара Чан, ръководител на лобистка група за 150 производителя в Хонконг, които наемат повече от 1 млн. души в Китай, заяви, че докато ръководителите на компаниите са свикнали с управлението на бързия ръст на заплатите и скоковете в цените на суровините, мащабът на несигурността от търговската война е съвсем различно предизвикателство.


"Това е моментът, в който промишлеността ще трябва да обмисли как да диверсифицира риска, да надгражда продуктите си, да добавя повече стойност и да разширява производството си в други региони", каза г-жа Чан, президент на Съвета на младите индустриалци в Хонконг и главен изпълнителен директор на метален производствен бизнес в Китай.


Китай е най-големият износител на промишлени стоки в света, но някои собственици на предприятия през последното десетилетие преместиха продукцията си в други развиващи се страни като Бангладеш, Камбоджа и Виетнам в търсене на по-евтина работна ръка и хеджиране срещу политическия и икономическия риск, който идва от зависимостта от една страна.


Търговската война ще ускори промяната


Собствениците на предприятия в Китай и американските им клиенти смятат, че търговската война ще засили тази промяна. Когато чантите бяха включени в списъка с мита на стоки от 200 млрд. долара, много американски изпълнителни директори започнаха да търсят алтернативни доставчици извън Китай.


Steve Madden започна преместването на част от производството от Китай в Камбоджа преди три години и обяви наскоро на инвеститорите, че работи върху план за удвояване на бизнеса в Камбоджа през следващата.


Майкъл Макнамара, главен изпълнителен директор на Flex, който произвежда електроника за всички от Bose до Google, смята, че е неизбежно намаляването на зависимостта от Китай, въпреки че това ще отнеме време, защото ако компаниите нямат в момента връзки с предприятия, доставчици и правителства, е трудно да проникнат в нови развиващи се пазари.


На хоризонта Виетнам


Виетнам е в основата на стратегиите за производство на много "Китай плюс" компании през последните години, привличайки инвестиции от компании като Samsung, японската група Daikin и Techtronic.


Много производители на облекла, работещи за модни марки в Европа и САЩ, също се преместиха от Китай във Виетнам. Шен Лу, асистент в Университета в Делауеър по модни науки, споделя, че има малко свободни работници или производствени мощности. "Ако в момента не сте във Виетнам, вероятно сте закъснели", каза той.


Митата и несигурността в бъдещите отношения между САЩ и Китай изнервят производителите, но въпреки това очакванията са Пекин да запази господстващото си положение в шивашката индустрия. Въпреки загубата на известен пазарен дял от страните с по-евтина работна ръка Китай все още осигурява 35% от световния износ на облекло миналата година в сравнение с едва 6.5% от Бангладеш, 5.9% от Виетнам и 1.6% от Камбоджа. Подобна е статистиката и за офис и телекомуникационно оборудване според Световната търговска организация.


Заплаха за печалбите на търговците


Реално по-високите мита ще се плащат от американските вносители на засегнатите продукти. Но според мениджърите по-високата цена ще се поеме по цялата верига на доставки - от потребителите в САЩ до китайските фабрики.


От близо 200 американски компании, които споменаха митата като бъдещ проблем в последните си приходни отчети, 47% заявиха, че ще повишат цените за потребителите, показва проучване на S&P.


Още по темата
Още от Капитал
  • 0

Фед планира ново вдигане на лихвите през декември, доларът на най-високо ниво от 16 месеца

Това ще е четвъртото повишение тази година, което ще се случи на фона на засилващата се американска икономика, ускорението на инфлацията и рекордно високата заетост

Реклама
0 коментара
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK