България

Данъци 2019 - без революция, с малки подобрения

Управляваното от Владислав Горанов ведомство предлага от 2020 г. да отпаднат служебните бележки за изплатени доходи

Държавата предлага плаха мярка за ограничаване на старите и замърсяващи автомобили

от Вера Денизова, Лилия Игнатовa, , 10835 прочитания

Темата накратко


- Министерството на финансите предлага да бъде включен екоелемент при облагането на леките автомобили
- Мярката едва ли ще доведе до революция, тъй като е с калкулиран политически риск.
- В проектозаконите има няколко облекчения за хората и бизнеса, които се посрещат добре.

.

Инфографика

.

Инфографика

Промените в данъчните закони не са най-интригуващата тема за разговор, но това важи само до момента, в който не започнат да ви засягат лично. Тази година текстът, които предизвика най-голям обществен отзвук, е свързан с въвеждането на екоелемент при облагането на автомобилите като вид държавна политика за ограничаване на замърсяванията. Стъпката е в правилна посока, но е плаха. Вероятно с калкулиран политически риск, тъй като повече от 10 години контрааргументът срещу подобна мярка е "хората са бедни". А той все още е актуален.


Останалите промени, които предлага Министерството на финансите, са свързани с премахване на някои данъчни изключения в полза на общинските бюджети, още административни облекчения, нови евроизисквания и поправка на текстове, по които България е заплашена с наказателна процедура от ЕК. Предложенията на финансовото ведомство, записани в преходните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане, все още са на етап обществено обсъждане и не е изключено по пътя към окончателното им приемане да настъпят промени или да се добавят още текстове. Запазването на съществуващия модел на данъчно облагане и т.нар. плосък данък обаче са част от политическата програма на ГЕРБ, така че резки движения при тях няма да има.


Новата цена на старите коли


Реклама

Промяната, която засяга най-много данъкоплатци, е свързана с въвеждането на екоелемент във формулата за изчисляване на дължимия данък за леките коли (виж таблиците). Идеята е, колкото по-щадящ е автомобилът към околната среда, толкова по-нисък данък да плаща собственикът му. Старият автопарк е сочен като един от основните източници на замърсяване в големите градове след отоплението на дърва и въглища. А в България повече от 65% от колите са над 15-годишни по данни на КАТ за 2017 г. Най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37%.


"От гледна точка на обективност и справедливост на оценката предлаганата система е по-добра, защото въвежда измерители, които лесно могат да бъдат проверени", коментира Георги Ангелов от "Отворено общество". Промяната в начина на пресмятане на данъка би трябвало да бъде усетена най-осезаемо от собствениците на най-новите и на най-старите коли. При първите, защото обикновено са в по-висока екокатегория, което ще понижи дължимия данък, а при вторите леко ще се утежни. Коефициентът за възраст във формулата за пресмятане на данъка обаче остава почти непроменен и на практика спасява собствениците на стари и евтини коли от по-високи ставки.


"Макар че премахването на категориите за възраст изцяло може би е добра идея, тя е трудно постижима от политическа гледна точка", казва Ангелов. В новата скала все пак горната граница пада от 2.8 до 2.3, а коефициентът за колите над 20 г. нараства. Според Ангелов общините могат да получат повече автономия при определянето на този компонент. В момента местната власт може да избира само коефициента за мощност и екологична категория (в определени от закона рамки). Но замърсяването в някои градове като София и Пловдив е по-сериозно, отколкото в други, затова и повече контрол върху формулата може да бъде лост, който кметовете да използват, за да изведат по-старите автомобили по-бързо от употреба.


Предлага се и отмяната на данъчното облекчение за наличие на катализатор. Според Ангелов обаче хората само декларират, че имат пречистващо устройство, но реално повечето собственици на автомобили го свалят и карат без него, защото то сваля мощността на колата. Друга новост е, че товарните автомобили под 3.5 тона вече ще се облагат като останалите леки коли – т.е. с по-високи ставки. В момента някои модели (например комби) могат да се регистрират като товарни и на практика да плащат в пъти по-нисък данък в сравнение с останалите. "Тази промяна може да е по-голямата от гледна точка на приходите за местната власт", допълва Ангелов.


Друга промяна, която може да има ефект за общините, е премахване на облекчението за такса смет, когато жилището е посочено като основно, но собствениците му декларират, че не ползват имота, за да не плащат висока такса битови отпадъци. "Няма логика да не плащаш такса смет за основно жилище, по-скоро логиката е да не я плащаш за всички останали жилища, защото не ги използваш и не генерираш отпадъци", казва Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.


Няколко улеснения


Добрата новина за всички хора с доходи освен тези по трудов договор е, че скоро няма да имат нужда от служебни бележки. От 2020 г. справките за изплатените суми към НАП ще подават само работодателите, а от финансовото ведомство обещават електронните декларации да са предварително попълнени с тези данни. Така единственото, което ще се изисква от работещите, е да проверят документа, да се подпишат и да го изпратят обратно, както е в Естония. "Това ще спести стотици милиони човекочасове, особено за хората от свободните професии и самонаетите, които трябва всяка година да търсят бележките си от различни работодатели", коментира Ангелов.


Премахва се и изискването за писмена декларация от единия родител, когато другият ползва данъчно облекчение за деца.


Друго облекчение, което ще спести много време на счетоводителите, е премахването на протоколите за самоначисляване на ДДС. "Издаването на тези документи беше около 50% от работата на счетоводителите. Мярката влиза в сила от 1 юли 2019 г., за да има време бизнесът да си пренастрои счетоводните системи, което ще създаде главоболия в началото", казва данъчен консултант. Улеснение за бизнеса е и премахване на изискването фирмите да имат печати. "В момента практиката е да се изисква печат навсякъде и за всичко - дори да няма нормативно основание. Ще е доста трудно да се премахне тази практика, но ако стане, ще е много полезно", е мнението на Ангелов.


Когато Брюксел размаха пръст


Две от промените в Закона за ДДС са свързани с предупреждение от ЕК за наказателни процедури срещу България. С едната се премахва минималният праг от 50 хил. лв. за обезпечения за търговците на горива, тъй като мярката беше дискриминационна спрямо малките доставчици. Другата е свързана с определяне на данъчната основа при безвъзмездна доставка. Например при дарение на използвана техника в момента се начислява ДДС върху сумата, за която е купена техниката, въпреки че се е амортизирала. Сега вече ще се взимат предвид и амортизациите. Премахва се и ДДС върху услугите по международно посредничество при осиновяване на дете, след като имаше голям скандал по темата в началото на годината.


От началото на следващата година влиза в сила директивата за ваучерите, която, грубо казано, изисква косвеният данък да се начислява още в началото при продажбата им - т.е., когато операторът на ваучери прави доставка към работодател, тя ще е за 50 лв. данъчна основа и 10 лв. ДДС, е мнението на данъчни консултанти.


Удължава се и срокът за прилагане на обратната схема за начисляване на ДДС при зърното – до 2022 г.

Общ фронт срещу укриването на доходи


С промените се въвеждат и две нови евродирективи срещу укриването на доходи. Едната е свързана с ограниченията за приспадане на разходи за лихви. Целта е да се предотвратят практиките, водещи до свиване на данъчната основа и прехвърлянето на печалби чрез прекомерни лихвени плащания. Прагът, при който ограничението няма да се прилага, е, когато превишението на разходите по заеми, определено за текущата година, не надвишава 500 хил. лв., което според данъчни консултанти ще изключи около 90% от фирмите в страната.


Другата промяна е свързана с нов режим за облагане на компании, които отговарят на условията за контролирано чуждестранно дружество с цел данък печалба да се плаща в страната, в която оперира компанията, а не в юрисдикция с по-ниски ставки. Тук според консултанти по-скоро има хипотеза българските дружества да бъдат обложени в друга държава като контролирани от компания майка, отколкото българските данъчни да се възползват от директивата.


Още по темата
Още от Капитал
Реклама
10 коментара
  1. m17 1
    • - -5
    • + +3
    Неутрално

    Стига с тия революции, малки промени и последователно движение в правилната посока е начина да бъдем богати и успешни като нация.

    Нередност?
  2. Иван Митев 2
    Неутрално

    Влиянието на данъците не осигурява стабилен обществен просперитет.
    С всякакъв размер на данъци при Централна банка без защита срещу щети (т. е. при сегашната ситуация) е с нарастващи щети.
    При наличие на допусканата държавна грешка, колкото „по-добро данъчно облагане“ се прилага, толкова по-големи са щетите.
    Преди всичко друго, за устойчиво развитие е необходима Централна банка със защита срещу щети.

    Нередност?
  3. Софианец2 3
    • - -1
    • + +3
    Неутрално

    "въвеждането на екоелемент при облагането на автомобилите"...????
    С колите на газ, кво праим????

    Нередност?
  4. iavorski 4
    Неутрално

    До коментар [#3] от "Софианец2":

    Колите на газ ползват отстъпка от акциза - газта има по-нисък акциз от бензина.

    Нередност?
  5. Софианец2 5
    Неутрално

    До коментар [#4] от "iavorski":

    Данъците.... данъците...???

    Нередност?
  6. iavorski 6
    Неутрално

    До коментар [#5] от "Софианец2":

    Тоест искаш да ти намалят еднократна данък а да изравнят акциза така ли?

    Аз лично мисля че е по-изгодно газта да е по-евтина.

    Нередност?
  7. smotlixx 7
    • - -2
    • + +1
    Неутрално

    Нека данъците върху доходите останат ниски, но данъците върху недвижимите имоти и автомобилите трябва да се повишат драстично. В момента годишния данък недвижим имот е промили от някаква абстрактна отценка, а в областните градове трябва да достигне един процент от пазарната цена--като на запад.

    Нередност?
  8. ivant88 8
    • - -1
    • + +3
    Неутрално

    Никакви данъци не трябва да се увеличават! Просто държавата да харчи по-малко - шокови съкращения на чиновници и рязане на привилегиите за държавните служители.

    Нередност?
  9. bom11577870 9
    Неутрално

    Какво увеличение на данък сгради бе!
    На запад бачкат за една шапка пари на месец, тук за колко работиш???
    Много се дразня, когато сравняват единствено данъците, винетките, цените на горивата ...., а не сравняват доходите на западняците с нашите.

    Нередност?
  10. bom11577870 10
    Неутрално

    Ако имаш подобаващ доход съвсем спокойно ще си позволиш кола на лизинг и ще е нова и замърсяваща по-малко. Предполагам повечето хора пред дилемата нова или стара кола биха избрали новата ествено, като старата биха избрали единствено любители на определена марка коли. В Германия масово хората си карат коли на лизинг и след година две ги връщат на магазина, предоговарят и си вземат новия модел. Никой не купува нова кола. После тази кола се купува след преоценка или се изнася.
    Дразня се на коментари от рода на: "Карто няма пари за данъци и винетки, ще ходи пеша или с колело." Но е срамота да искаш висок данък , става въпрос за повече от 200-300 лв за кола на 20 години, която не струва и 2000лв. В крайна сметка никой все още не знае колко ще са точно данъците, защото всяка община ще ги изчислява самостоятелно.

    Нередност?
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK